• Головна
  • Події
  • Виставка «Замки та палаци України» Графіка ХІХ — першої третини ХХ ст.»
Виставка «Замки та палаци України» Графіка ХІХ — першої третини ХХ ст.»

Виставка «Замки та палаци України» Графіка ХІХ — першої третини ХХ ст.»

30 березня 2018, 10:30

29 березня 2018 р. в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва відкрилась виставка «Замки та палаци України» Графіка ХІХ — першої третини ХХ ст. 

Виставка «Замки та палаци України» репрезентує 50 графічних творів з колекції Львівського історичного музею, виконаних у ХІХ — першій третині ХХ ст. Запропонована виставка — це своєрідна захоплююча мандрівка, яка провадить глядача українськими містами і селами, де на тлі чудових краєвидів височіють могутні замки чи величні палаци. 

Велика частина представлених на виставці робіт — це літографії, виконані з малюнків художника Наполеона Орди (1807—1883) у літографічній майстерні Максиміліана Фаянса у Варшаві наприкінці ХІХ ст. Подорожуючи Україною з рисувальним альбомом та олівцем, Наполеон Орда створив серію малюнків з видами архітектурних пам’яток Полісся, Волині, Поділля, Галичини, Наддніпрянщини, окремі з яких можна оглянути на виставці. 

Не менш цікаві і привабливі літографії художників-граверів: Антона Лянге (1774(9)—1842), Карела Ауера (1818—1859), Міхала-Богуша Стенчинського (1814—1890), які працювали у Львові і внесли в мистецтво краю ремінісценції європейських течій, синтезуючи їх з місцевими традиціями. Пейзажист австрійського походження Антон Лянге мандрував теренами Галичини і створив численні натурні зарисовки, які увійшли до альбому «Збірка найгарніших і найцікавіших околиць Галичини» («Zbiór najpiękniejszych i najinteresowniejszych okolic Galicji»), виданого 1823 р. у Львові літографічною майстернею Піллєрів із підписами польською та німецькою мовами. 

У цій же майстерні був створений альбом чеха Карела Ауера «Галичина в картинах, або галерея літографованих видів околиць і найвидатніших пам’яток в Галичині» («Galicja w obrazach czyli galerja litografowaych widoków okolic i najznakomitszych zabytków w Galicji» (1837-1838). 

Романтичне бачення мотивів замків та руїн присутнє у невеликих за розмірами літографіях Міхала-Богуша Стенчинського, виданих в альбомі «Околиці Галичини» (1848) у майстерні Ставропігійського інституту у Львові.

 Чотири роботи гуашшю польського художника Емануеля Кронбаха (1778—1861) представляють узагальнені панорами місцевостей з видами замків, доповнені стафажними сценками: «Замок у Бучачі», «Замок у Язловцю» та ін. 

Цікаві і колоритні дві акварельні роботи з видами замкових мурів і брами у Жовкві: одна невідомого художника, інша — Ю. Косьцєши-Яворського поч. ХХ ст. На виставці представлено гравюри з видами Хотинської фортеці і замку в Дубні, які були опубліковані у польських часописах сер. ХІХ ст. 

Сьогодні надзвичайно важливо зберегти ту архітектурну спадщину, яку залишили нам наші предки. Сподіваємося, що представлена виставка приверне широке коло відвідувачів та пробудить у їхніх серцях гордість за свою Батьківщину і бажання зберегти скарби минувшини. 

Автор виставки Світлана Хавалко 

Виставка триватиме до 30 квітня 2018 р.